center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Hiányzik az őszinte kommunikáció
Szabó Ágnes, Piac & Profit, 2005. november 17.

Jelentős különbségek figyelhetőek meg, hogyan látják a vezetők és a munkatársak a cégen belüli folyamatokat, derül ki egy amerikai felmérésből, amit magyar adatok is alátámasztanak.

Alábecsülik az amerikai vezetők a fizetés fontosságát
A túl nagy differencia elégedetlenséget, nagy fluktuációt okozhat. Magyarországon a munkavállalók 38 százaléka gondolja azt, a vezető jól irányítja a céget, 17 százalék szerint egyáltalán nem, derül ki a Pályacsúcs Magazin cikkéből.

A Haris Interactive reprezentatív felmérése szerint a kutatók ugyanarról kérdezték a főnököket és a beosztottakat, a válaszok pedig sokszor köszönő viszonyban sem álltak egymással. A munkaadók csupán 49 százaléka tartotta a pénbeli kompenzációt lényegesnek a munkatárs-megtartásban, a dolgozóknak viszont 69 százaléka. A dolgozók 60 százaléka a rugalmas munkaidőt nagyon fontos faktorként jellemezte, míg a munkaadóknak csupán 35 százaléka látta ezt.

Átlagban a megkérdezett munkaadóknak csak 14 százaléka tartotta elképzelhetőnek, hogy a beosztottak jövőre elhagyják a céget, a munkavállalók 40 százaléka viszont úgy válaszolt, szeretne egy éven belül új munkahelyen dolgozni. A kutatás készítői figyelmeztették azokat a cégvezetőket: azokon a munkahelyeken, ahol egészen másképp látják a dolgozók és a főnökök a cégen belüli HR politikát, ott nagy a fluktuáció veszélye, és lehet, hogy éppen a legértékesebb munkatársakat veszítik el.

Az amerikai 25-39 év közötti alkalmazottak egyharmada érzi kiégettnek magát a munkahelyén. Az összes munkavállaló 28 százaléka állította, a hivatalos munkaidőn kívül is elérhetőnek kell lennie telefonon. Ezzel együtt a munkaadók csupán 24 százaléka ajánl hivatalosan rugalmas munkaidőt, 12 százalék távmunka-lehetőséget.

Magyarország: elsősorban nem a pénz tart a munkahelyen
A munkatárs-megtartásról és a motivációról Magyarországon évente készít felmérést a Hewitt humán tanácsadó cég. A Legjobb munkahely-felmérése arra irányul, mitől elkötelezettebbek, motiváltabbak a munkahelyen a beosztottak. Nem a fizetés szerepel az első helyen a munkahelyen maradásnál, hanem a közvetlen feletteshez, a munkatársakhoz való jó viszony, a munkakörnyezet és a kihívást jelentő feladatok. A motivációnál a felső vezetésbe vetett bizalom mellett jelenik meg a teljesítményarányos kompenzáció.

Csak 31 százalék szerint nyílt a kommunikáció
"Sok cégnél kettősség figyelhető meg a felső vezetés és a dolgozók véleményében a vezetés megítélésében. Arra a kérdésre, hogy a felső vezető megközelíthető-e, elérhető-e, a dolgozók 51 százaléka válaszolt igennel, a felső vezetőknek pedig 75 százaléka állította ezt magáról. Még nagyobb a különbség a legértékesebb emberek kezelésében: a munkatársak 26 százaléka válaszolta, a húzóembereket teljesítményüknek megfelelően megbecsülik, míg a felső vezetők 54 százaléka nyilatkozott ekképpen", mondta Veres Rita. Szintén nagy a kettősség a kommunikáció őszinteségére vonatkozó kérdésnél: a munkavállalók 31, a vezetők 68 százaléka látja úgy, a cégnél őszinte a kommunikáció a vezetés és a beosztottak között.

Árulkodó a "Mennyire irányítja jól a vállalatot a vezető?" kérdésre adott válasz is. Az alkalmazottak 38 százaléka elégedett főnöke teljesítményével, 17 százalék szerint viszont egyáltalán nem. A legjobb munkahelyeknél ezzel szemben a munkatársak 63 százaléka véli úgy, felettese jól végzi a dolgát. Utóbbi arányszám a felső vezetésbe vetett erős bizalomról tanúskodik, ami szintén fontos eleme a munkatársak megtartásának. A Legjobb munkahelyek-felméréseken legkiválóbban szereplő munkahelyeken sokkal kisebb a különbség a vezetés és a munkatársak válaszai között. Minél kisebb a véleménykülönbség, annál erősebb a munkatársak kötődése.

Szabó Ágnes

Hiányzik az őszinte kommunikáció, Piac & Profit, 2005. november 17.